tisdag 30 april 2013

Historia 30/4

Uppgift: att med hjälp av bilder och kartor beskriva Malmös utveckling från 1500-talet (dåtid) via 2010-talet (nutid) och ca 2060 (framtid).
Skänninge ca 1650. Upphovsperson Jean de Rogiers. Bilden är fri att använda
Du ska använda och därmed referera till de fem bilder/kartor ni får låna av mig 

Varje enskild elev ska skriva en text men du får gärna prata med bänkgrannen och googla fram mer information och fler bilder och kartor.  

Om du hittar och använder annat material än de utdelade kartorna så måste du ange källor!

Var rädda om kartorna - ni ska lämna tillbaka dem i slutet efter avslutad uppgiftoch jag planerar att använda dem igen. 

I din text ska du använda begreppen: förändring, kontinuitet, orsak(er) och konsekvens(er) och gärna fler historiska begrepp.

Du ska i slutet av lektionen antigen skicka din text till mig: karolina.goransson@pub.malmo.se eller dela den i googledocs med mig karolinagoransson@gmail.com.

Förslag på frågor:
- Från vilka år kommer bilderna/kartorna? 
- Hur har Malmö förändrats mellan de olika tidpunkter som beskrivs av bilderna/kartorna?

--> Skillnader mellan bilderna/kartorna?
- Vad beror förändringarna på?
- Ge exempel på kontinuitet. Vad finns alltid (i alla fall fram tills idag)?--> Likheter mellan bilderna/kartorna?
- Varför finns dessa företeelser kvar? 
- Hur tror du Malmö kommer att förändras de närmaste ca 50 åren? Vad baserar du din åsikt på?

Uppgiften ger dig möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav 

Eleven ger exempel på och förklarar samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutid.

Enkla exempel och förklarar översiktligt
Enkla exempel och förklarar utförligt
Komplexa exempel och förklarar utförligt och nyanserat






Dessutom kan eleven draslutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.Enkla
Välgrundade
Välgrundade och nyanserade






Eleven kan användahistoriska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.Använda med viss säkerhet och några historiska begrepp
Använda med viss säkerhet och historiska begrepp
Använda med säkerhet och historiska begrepp


Dessutom kan elevenredogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.Översiktligt
Utförligt

Utförligt och nyanserat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar